نشریه

چگونه مغلوب استراتژی جودویی حریف نشویم؟

استراتژی جودویی چیست و چه ارتباطی با کسب و کارها دارد؟

در این مقاله بر آن هستیم تا شما را با یکی از تهدیدهایی که می تواند عبیه هر کسب و کاری به کار رود آشنا سازیم. در دنیای پرشتاب امروزه، شرکت های بزرگ و کوچک می کوشند جایگاه خود را در برابر رقبا بهبود ببخشند و حتی آنها را کنار بزنند. برای رسیدن به این هدف، از استراتژی ها و تحلیل بازار و مشتری گرفته تا پیدا کردن نقاط ضعف و قوت رقیبان، روش های متفاوتی برای پشت سر گذاشتن رقیب وجود دارد.

«به این دلیل که قابلیت های محوری و اصلی یک شرکت موفق در محیط کسب و کار، صلب می شوند، کارآفرینان موفق و شرکت های جدید واردشده به صنعت توانایی آن را پیدا می کنند که قوت های شرکت موجود را علیه آن استفاده کنند. مفهوم استفاده از قدرت رقیب بر علیه خودش، یک اصل بسیار مهم ورزش جودو است و به همین دلیل به آن «استراتژی جودویی» گفته می شود.

برای آشنایی بیشتر با استراتژی جودویی، به کاربرد آن توسط شرکت دِل بر علیه شرکت آی.بی.ام می پردازیم. قوت شرکت آی.بی.ام ظرفیت بالا در تولید حجم کلانی از محصولات کم هزینه بود. این شرکت همچنین رابطه بسیار خوبی با شبکه توزیع این محصولات شامل خرده فروش ها، عمده فروش ها، و ارائه کنندگان خدمات مرتبط داشت. شرکت دل استراتژی خود را به گونه ای بنا نهاد که توانایی و نقاط قوت شرکت آی.بی.ام تبدیل به مسائل و مشکلات آن شدند. آی.بی.ام مانند شرکت دل امکان فروش مستقیم و اینترنتی را نداشت. چون با این کار برخلاف قرارداد با عمده فروشان و خرده فروشان متحدش عمل می کرد. ازسوی دیگر کارخانه های آی.بی.ام امکان پاسخگویی به تقاضای متفاوت و متناسب با نیاز مشتریان را نداشتند. آنها برای تولید محصولات استاندارد در اندازه های بزرگ ساماندهی شده بودند. به این ترتیب نقاط قوت شرکت آی.بی.ام برای مقابله با حضور  دل در بازار به مسئله و مشکل تبدیل شد» این نمونه ای از استراتژی جودویی بود که توانست شرکت رقیب را از ادامه کار ناتوان کند.

بنابراین، ما به عنوان یک کسب و کار، چه نوپا و چه کسب و کاری قوی، همواره باید مراقب رقیبان باشیم تا گرفتار ضربه فنی جودویی آنها نشویم!

منبع: کتاب «استراتژی، از تدوین تا اجرا»

نوشتۀ کمال بیرامیان

انتشارات دانش نوین

 

 

مطالب مرتبط