معرفی کتاب: بازانجام
کتاب «بازانجام» (Rework) نوشتۀ جیسون فراید و دیوید هینمیرهانسن، اثری فوقالعاده، جدید و کاربردی در زمینه کسبوکار است. این کتاب تمام آموزههایی که تاکنون در دنیای تجارت شنیدهاید را از ذهنتان پاک و کمک میکند تا این بار با روشی سریع، ساده و مفید به موفقیت برسید. در این کتاب از گزافه گویی خبری نیست. نویسندگان «بازانجام» آن را برمبنای تجربیات خود در دنیای کسب وکار نوشته اند اگر میخواهید به موفقیت شغلی برسید و کسبوکار خود را به بهترین شکل ممکن اداره کنید، این کتاب به شما کمک میکند. جیسون فراید بنیانگذار و رئیس یک شرکت خصوصی مستقر در شیکاگو به نام 37 signals است. این شرکت در زمینه وب و برنامهنویسی فعالیت میکند. وبلاگ این شرکت روزانه بیش از 100000 نفر خواننده دارد. فراید سخنوری معروف در زمینه هایی همچون ناکارآمدی در محیط کار است اما در حوزه کارآفرینی، مدیریت، نرمافزار، و طراحی نیز از شهرت بسیاری برخوردار است. او که در دانشگاه آریزونا در رشته اقتصاد تحصیل کرده است در همان زمان تحصیل متوجه شد تمایل دارد برای خودش کار کند و به طراحی وب علاقمند شد. از آنجا بود که با افراد موفق ملاقات کرد و 37 signals متولد شد.
دیوید هینمیرهانسن، اهل هلند، مدیر شرکت 37 signals، برنامهنویس و بنیانگذار شرکت Basecamp و از نویسندگان پرفروش نیویورک تایمز است. او همچنین خالق مجموعه نرمافزار Ruby on Rails است که برای راهاندازی و تأمین انرژی بیش از یک میلیون برنامه وب مورد استفاده قرار گرفته است. او سخنران عمومی در حوزه فناوری و کسب وکار است.
فراید و هاینمر به کمک هم کتاب بازانجام را تألیف کردند، که خیلی زود به یکی از پرفروش های نیویورکر و سایت ریموت تبدیل شد. آنها در این کتاب به ظهور موج جدید دورکاری میپردازند.
فراید و هاینمر میکوشند دورکاری و کارآفرینی را به عنوان هنجاری جدید معرفی کنند. آنها در «بازانجام» پیرامون شکستها، اشتباهات، و خطاهای کاری رو صحبت میکنند. سپس به چگونه شروع کردن کار، و موضوعاتی مثل بیانیههای مأموریت، بهانه ها و مبحث پول میپردازند. موضوعات مهمی مثل پیشرفت، بازدهی، رقبا، استخدام و ترفیعات را پوشش میدهند. و در پایان، دربارۀ مفهوم فرهنگ و اینکه فرهنگ چگونه یک سازمان را شکل میدهد صحبت میکنند.
به گفتۀ نویسندگان کتاب، امروزه دنیای کسب وکار تغیییر کرده است و دیگر شبیه بیست سال پیش نیست. امروزه این تفکر که هر کسی میتواند کسب وکار خودش را داشته باشد تفکری کاملاً پذیرفته شده ست. اموری که زمانی دور از دسترس بودند، از ابزارها گرفته تا فناوری، اکنون در دسترس همگان قرار دارد. هزینۀ بسیاری از ابزارها پایینتر از گذشته است، و به همین دلیل افراد بیشتری به آنها دسترسی دارند. اتوماسیون و فناوری موجب شده اند کاری که قبلاً توسط سه یا چهار نفر انجام میشد امروزه با یک نفر، یا حتی فقط توسط یک ماشین هم انجام پذیر باشد!
«باز انجام» با ارائه راهکارهای ساده و الهامبخش به شما میآموزد «اگر قصد دارید کاری انجام دهید، باید همین الان دست به کار شوید. نمی توانید کار را روی قفسه رها کنید و منتظر بمانید دو ماه بگذرد یا زمان مناسب فرا برسد. نمیتوانید بگویید بعداً شروع میکنم. بعداً دیگر انگیزهای برای انجام دادنش ندارید. الهام نیرویی جادویی است، تقویتکنندۀ بازدهی، ویک نیروی انگیزانندۀ قوی. اما منتظر شما نمیماند. الهام یعنی اکنون. اگر به سراغتان آمد، محکم به آن بچسبید و دست به کار شوید.»
«باز انجام» به شما میگوید اشتباهات رخ میدهند، اما لازمۀ موفقیت نیستند. لازم نیست برای موفق شدن حتما شکست را تجربه کنید.
«بازانجام» به شما می آموزد خودتان را به نه گفتن عادت دهید؛ حتی نه گفتن به بهترین ایدههایتان. از قدرت نه گفتن برای مشخص کردن اولویت بندیهایتان استفاده کنید. به ندرت از نه گفتن پشیمان میشوید اما در بیشتر موارد، دیر یا زود از بله گفتن پشیمان خواهید شد. مردم از نه گفتن میپرهیزند چون مخالفت با دیگران، احساس راحتی را از آنها میگیرد. اما بله گفتن بدتر از نه گفتن است و سبب میشود مسائل را کش دهید.
در بخشی از این کتاب میخوانیم: «بسیاری از مردم با «کارافرین» بودن مشکل دارند. آنها به قدری گرفتار انتظارات کلیشه ای هستند که اصلاً سراغ شروع کار نمی روند. شما باید واژه کارافرینی را با واژه شروع کننده جایگزین کنید. هرکسی بی تردید میتواند یک شروع کننده باشد، هیچ پیشنیازی برای شروع یک کسب وکار وجود ندارد جز کمی اشتیاق، ایده و کمی اعتمادبه نفس. توصیه نویسندگان این کتاب این است که تمرکز روی برآورده شدن انتظارات را کنار بگذارید و فقط دست به کار بشوید.»
همه ما تفاوت ایجاد کردن و تأثیر گذاشتن روی زندگی دیگران را دوست داریم. اکثراً بر این باور هستند که اگر بتوانیم به چنین چیزی دست پیدا کنیم، میتوانیم بگوییم کار بزرگی انجام داده ایم. اما یادتان باشد تفاوت ایجاد کردن سطوح مختلفی دارد. مسئله فقط شفا یافتن از سرطان نیست. کوشش برای برآورده کردن نیازهای افراد نیازمند تفاوت ایجاد کردن است، حال مقیاسش چقدر باشد، مهم نیست. اگر محصولی خلق کردید که فقط یک جنبه از زندگی افراد را تغییر می دهد، پس میتوانید بگویید تفاوت ایجاد کردهاید.
اگر آمادۀ تغییر هستید و فقط به دنبال راهنمایی دقیق، کوتاه و منحصربه فرد میگردید، پیشنهاد میدهیم خواندن این کتاب را از دست ندهید.